luni, 3 iulie 2017

Povestea din spatele brandului smart nu este cu nimic mai prejos decât istoria Mini. Eco-Sprinter și Eco-Speedster sunt practic strămoșii modelului smart fortwo.

Deși poate fi greu de crezut, brandul smart are în spate o istorie de 42 de ani. Încă din 1972, Mercedes-Benz s-a gândit la o mașină de oraș de 2,5 metri în lungime având un ampatament  de 1,7 metri. Pentru acele vremuri, ideile despre propulsie erau cu adevărat vizionare. Mercedes-Benz plănuia o versiune electrică ori hibridă care combina un motor cu combustie internă montat deasupra punții spate cu un motor electric plasat deasupra punții față.
Conceptul a dat greș, însă eșecul nu a fost cauzat de lipsa spațiului la interior, așa cum ne-am fi așteptat, ci din cauza siguranței vehiculului.
Cu toate acestea, Mercedes-Benz credea în continuare în ideea sa revoluționară, astfel că în 1981 au prezentat conceptul NAFA. NAFA măsura doar 2,5 metri în lungime și 1,5 metri în lățime și avea un diametru de bracaj extrem de mic, de doar 5,7 metri, datorită direcției integrale și roților spate care se roteau cu până la 15 grade acționate de un motor electric.
Inițial, conceptul NAFA cântărea 550 kg și era pus în mișcare de un motor mic de 1 litru, în trei cilindri și 41 CP.
În 1988, Mercedes-Benz a tranformat conceptul cu două locuri NAFA într-un model electric și a construit 100 de vehicule. Inginerii germani nu au fost mulțumiți de capacitatea de stocare a bateriilor și au schimbat strategia.
Bazat pe NAFA, două echipe au dezvoltat concepte diferite:
  • Conceptul în cinci locuri Vision A 93 prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1993 și Study A expus în 1994, ca un predecesor pentru Mercedes-Benz Clasa A.
  • Mercedes City Car, o mașină compactă de dimensiuni mici, care măsura 2,5 metri lungime și oferea toate calitățile Mercedes-Benz, inclusiv standardele înalte de siguranță.
În 1990 Mercedes a dezvoltat conceptul MCC, iar destinul acestui vehicul inovator a fost influențat în mod crucial de o întâlnire care a avut loc pe 3 decembrie 1992 între Werner Niefer, președintele Mercedes-Benz AG și matematicianul și fizicianul de origine libaneză Nicolas Hayek, care deținea Societe de Microelectronique et de d’Horlogerie (SMH) (viitorul Swatch Group), cu sediul la Biel, Elveția.
Hayek avea de gând să proiecteze o mașină de dimensiuni mici după succesul avut cu ceasurile Swatch. Hayek nu a îndrăznit să facă acest proiect pe cont propriu și a fost convins de faptul că proiectul va avea succes doar împreună cu un partener din industria auto.

Este important de menționat că, înainte de Mercedes, Volkswagen a fost, de asemenea, interesat de acest proiect. În 1991, Carl Hahn, președintele Volkswagen la acea vreme, s-a întâlnit cu Hayek și a propus un joint venture SMH VW AG, în urma căruia Volkswagen urma să dețină 50% din acțiuni. Dar această colaborare nu s-a concretizat niciodată, după ce Ferdinand Piech l-a înlocuit pe Carl Hahn la conducerea Volkswagen.
Dar Werner Niefer s-a arătat foarte interesat de ideea lui Hayek. Pe 8 ianuarie 1993, Nicolas Hayek s-a întâlnit din nou cu Werner Niefer, căruia i-a prezentat planurile de dezvoltare bazate pe cercetările făcute de Biel Polytechnic pe un sistem electric de propulsie. Încă de la început, Hayek a insistat pe motorizarea electrică.

Hayek era un adevărat vizionar care a anticipat ideea unei mașini electrice de oraș cu 20 de ani înainte
Din acel moment au început discuțiile în contradictoriu între Hayek și managementul Mercedes-Benz. Hayek intenționa să poziționeze MCC ca o mașină electrică de dimensiuni mici pentru a concura cu rivalele japoneze. Voia să folosească subansamble standardizate miniaturizate – unități de control electronice pentru propulsie și  suspensie dezvoltate de Biel Polytechnic și SMH și să salveze costuri în procesul de fabricație al caroseriei. Dar Mercedes-Benz avea o viziune total diferită care punea pe primul loc protecția și siguranța ocupanților.
În ciuda tuturor obstacolelor, Niefer și Hayek au decis la Salonul Auto de la Geneva din martie 1993 să înceapă proiectul, iar colaborarea a fost oficializată un an mai târziu, pe 4 martie 1994 de către Helmut Werner, succesorul lui Werner Niefer.
Cu ocazia ceremoniei de anunțare a noului joint venture, au fost expuse două mașini, în fapt, strămoșii versiunii moderne smart fortwo.
  • ”Eco-Sprinter” a fost un model ecologic cu un motor electric de 40 kW. Întrega mașină era ecologică, nu numai motorizarea. ”Eco Sprinter” folosește materiale regenerabile de înaltă calitate și componente reciclabile. Acoperișul era acoperit cu celule fotovoltaice care asigurau puterea necesară pentru ventilarea interiorului, chiar și atunci când mașina era parcată.
  • „Eco-Speedster” era un roadster cu hard top detașabil. Siguranța era asigurată de un rol bar și de rama ranforsată a parbrizului. Conceptul Eco-Speedster era propulsat de un motor pe benzină în trei cilindri.


Hayek credea în motorizarea electrică și în cea hibridă, în timp ce inginerii Mercedes-Benz insistau pe potențialul motoarelor pe benzină și diesel, pentru că nu credeau în gradul de maturitate al bateriilor. Disputa avea să se rezolve printr-un experiment.
Hayek și Biel Polytechnic au invitat oficialii Mercedes-Benz la o sesiune de testare a unui vehicul cu tracțiune integrală și propuklsie electrică  pe patinoarul din Biel în 1994, dar demonstrația a eșuat.
Acesta a fost momentul în care Mercedes-Benz a preluat dezvoltarea și a decis înființarea unui nou brand auto.
În decembrie 1994, Daimler a decis fabricarea noului model într-o uzină complet nouă la Hambach, Lorraine, în Franța. În aprilie 1995 designul a fost aprobat de către joint-venture-ul nou creat MCC Supervisory Board.
Mașina a fost expusă pentru prima dată la Olimpiada de la Atlanta din 1996 și ulterior la Salonul Auto de la Paris din septembrie 1996. Întrucât investițiile au depășit posibilitățile financiare ale SMH, Hayek a decis să-și vândă acțiuniile care au fost cumpărate în februarie 1997 de către Daimler.


Smart fortwo a fost prezentat în mod oficial în septembrie 1997 la Salonul Auto de la Frankfurt.

În toamna lui 2014, Mercedes-Benz a lansat și a treia generație care menține structura inițială: motor amplasat deasupra punții din spate, tracțiune spate și motor în trei cilindri.  Mai mult decât atât, se pregătește și o nouă generație a versiunii electrice care va debuta în 2016..

sursa : http://mercedesblog.ro/stramosii-smart-eco-sprinter-si-eco-speedster/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu